groenteburgers en vegagehakt: moet je vlees wel vervangen?

Ook voordat we begonnen aan onze 30 dagen vegan aten we wel eens vleesvervangers. Vooral de vegetarische hamburgers waren populair, maar ook de cordon bleu-achtigen vond ik persoonlijk erg lekker. Maar moet je per se iets op je bord hebben liggen dat het vlees vervangt? Of los je het gewoon op met meer groenten of met andere producten? En zijn alle vleesvervangers ook veganistisch? Allemaal vragen waar we – als vegan dummie – een antwoord op proberen te vinden.

Vegetarisch vlees

Het is wel een belangrijk punt. Wanneer je er voor kiest om in het geheel geen dierlijke producten te eten, moet je dan ook echt op zoek naar een vleesvervanger? Je moet natuurlijk wel op zoek naar een vervanging voor de belangrijke voedingsstoffen. Maar moet dat in de vorm van een ‘kipstukje’, ‘burger’ of ‘vega-gehakt’? Ik twijfel daaraan. Ik heb groot respect voor Jaap Korteweg en zijn bedrijf De Vegetarische Slager, maar lang niet al zijn producten zijn geschikt voor veganisten. Daarbij komt dat in zijn filosofie je nog steeds ‘vlees’ onderdeel laat zijn van je maaltijd, hoewel je als veganist daar juist niet voor kiest. Het beperkt je wellicht ook in je creativiteit om zonder dierlijke producten toch een smakelijke maaltijd op tafel te zetten, omdat je dan toch weer uitgaat van vlees of vis als middelpunt van de maaltijd.

Vlees look-a-likes en groenteburgers

In vlees en vis zitten belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten, ijzer, vitamine B1, B6 en B12, gezonde vetten en zink. Zaak is dus om die voedingsstoffen op een andere manier in je menu te krijgen. Vleesvervangers vormen de meest voor de hand liggende manier om die voedingsstoffen toch tot je te nemen, zonder dat je daarvoor een dierlijk product hoeft te eten. Het bekendste merk vleesvervanger is al genoemde De Vegetarische Slager. Behalve de voedingsstoffen vinden zij smaak en structuur ook belangrijk. Deze vleesvervangers lijken dus erg op het ‘echte’ product, voor wie dat belangrijk vindt. Zo bestaan er ook vleesvervangers die niet op vlees lijken, zoals diverse groenteburgers, falafel, tofu of tempeh. In de meeste supermarkten is het schap met vleesvervangers al aardig omvangrijk, dus keus te over.

Supplementen slikken

Lang niet elke vegetariër of veganist eet echter vleesvervangers. Vaak wordt vlees, vis of de vleesvervanger gezien als middelpunt van de maaltijd of tenminste een onderdeel dat niet mag ontbreken. Het is echter prima mogelijk een heerlijke maaltijd te bereiden met alleen groente, fruit, bonen, zaden en deegproducten. Over opname van ijzer, vitamine B en zink lopen de meningen uiteen. Er is een groep die beweert dat je deze vitaminen moet ondervangen met supplementen, maar er is ook een groep die beweert dat je dit prima met plantaardige producten kunt doen. Vitamine B12 is bijvoorbeeld een vitamine die je lichaam zelf aanmaakt, als het de juiste voeding binnenkrijgt. Peterselie (ook erg ijzerrijk), frambozen, zeewier, tempeh en gistextract zijn daarom als veganist erg goed om te eten.
Wel of geen vleesvervangers op je bord heeft dus niet alleen met de smaak van het product te maken. Over smaak valt – ook onder veganisten – nog steeds te twisten. Wanneer je goed let op je essentiële voedingsstoffen is een vleesvervanger niet noodzakelijk. Wat er dan op die plek op je bord moet? Keuze genoeg. Check onze recepten maar eens.
Raymond Janssen

Raymond Janssen

Mede-eigenaar van 30dagenvegan.nl en vriend van Rianne

Ik ben Ray, 49 jaar, in het dagelijks leven omroepdirecteur, maar noem mezelf nog steeds ‘journalist’. Vroeger was spinazie mijn ‘lievelingskostje’, vooral als het van het land van mijn oom en tante kwam. Ooit at ik een jaar of vijf geen vlees, maar wel vis. Je mag me gerust kaasverslaafd noemen. En eieren maken me heel gelukkig. Dat alles laat ik achter me. Over dertig dagen praten we verder.
Rianne Dekker

Rianne Dekker

Mede-eigenaar van 30dagenvegan.nl en vriendin van Raymond

Ik ben Rianne, 26 jaar en ben zelfstandig ondernemer in de paardenwereld. Paardenwelzijn vind ik enorm belangrijk en maak ik me hard voor. Met mijn eigen gezondheid ben ik ook erg bewust bezig. Veel vers, weinig vlees, gluten en lactose. En dan nu vegan. Ik ben benieuwd wat het voor (of met?) me doet! En oh ja, ik ben niet echt een keukenprinses, dus ik zal het moeten hebben van handige recepten.